یک انشا در مورد کتاب از نگاه نویسنده

آخرین ارسال های انجمن

کمی طاقت داشته باشید...
عنوانپاسخبازدیدتوسط
02802majalefarsi
02030majalefarsi
01939majalefarsi
0979majalefarsi
0694majalefarsi
0643majalefarsi
01938majalefarsi
01368majalefarsi
04532majalefarsi
01733majalefarsi
02093majalefarsi
02806majalefarsi
02205majalefarsi
02742majalefarsi
06896majalefarsi
03329majalefarsi
02685majalefarsi
03046majalefarsi
06318majalefarsi
02844majalefarsi

جعبه دانلود , دانلود نمونه سوال ,

یک انشا در مورد کتاب از نگاه نویسنده

یک انشا در مورد کتاب از نگاه نویسنده

 

 

 

 

برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

 

 

 

 

گفت و گوهاى ميان محققان

شما به عنوان يك محقق دقيقاً مانند ساير كارهاى اجتماعى خويش، رفتار مخاطبان خود را ارزيابى مى كنيد (دقيقا مانند ارزيابى اى كه هم اكنون شما در مورد سه نويسنده اين كتاب انجام مى دهيد):

گارسيا در صورتى قابل اعتماد به نظر خواهد آمد كه اندكى قابل پيش بينى باشد، آلامبرا با وجود آن كه توجهى به دلايل و شواهد كارش ندارد فردى دوست داشتنى است، با اينكه واليس اطلاعات خوبى دارد ولى به گفته هايش اعتماد ندارم.

اين ارزيابى يك طرفه نيست و شما نيز از سوى آن ها در حال ارزيابى شدن هستيد و همين ارزيابى هاست كه شخصيت شما را براى آن ها شكل مى دهد.

عبارت هاى ذيل بر اساس سطح متفاوت دانش و مهارت خوانندگان، دو متن متفاوت است:

1. كلسيم بلاكر امروزه وسيله متدوالى براى كنترل انقباض هاى عضلانى قلب است كه در اثر برخورد پروتئين هاى انقباضى اكتين و ميوزين در رشته نازك ساركومر ايجاد مى شود.

2. قلب مهم ترين عضو عضلانى بدن است كه در اثر انقباضات عضلانى از كار مى افتد. امروزه انقباضات عضلانى را مى توان با داروهايى به نام كلسيم بلاكر كنترل نمود. كلسيم بلاكر در بخش هاى كوچكى از بافت هاى عضلانى به نام ساركومر تأثير مى گذارد. هر ساركومر دو رشته نازك و ضخيم دارد. رشته نازك دو پروتئين به نام هاى اكتين و ميوزين دارد. انقباض قلب ناشى از برخورد اكتين و ميوزين است. كلسيم بلاكر اين برخورد را كنترل مى كند.

به نظر مى رسد عبارت اول متنى است كه يك فرد متخصص براى متخصص ديگرى نوشته است و عبارت دوم اطلاعات پيچيده اى است كه يك پزشك براى بيمار خويش با دقت تبيين مى كند.

نوشته شما بازتابى است از ارزيابى و قضاوت شما درباره دانش و درك خوانندگانتان در مورد اهميت آنچه درباره آن تحقيق مى كنيد.

خوانندگان بر اساس ميزان دقتى كه در ارزيابى تان از آن ها به عمل آورده ايد شما را ارزيابى مى كنند. اگر شما از ميزان اطلاعات مورد نياز خوانندگانتان برآورد صحيحى نداشته باشيد و نتيجه يافته هاى خود را بدون توجه به علايق آن ها ارائه كنيد، اعتبارى را كه هر نويسنده براى جلب توجه طرف گفت و گوى خود نيازمند آن است از دست خواهيد داد.

بنابراين، پيش از برداشتن گام نخست براى نوشتن يك مقاله تحقيقى بايد مسائل زير را در نظر بگيريد: نوع گفت و گويى كه مى خواهيد با خوانندگانتان داشته باشيد، نوع ارتباطى كه مى خواهيد با آن ها برقرار كنيد، و نوع ارتباطى كه انتظار داريد آن ها با شما داشته باشند؛ يعنى علاوه بر شناخت آن ها و خودتان بايد تمام افكار و انديشه هاى دو طرف را بشناسيد.

ممكن است گمان كنيد كه كار ساده اى است ـ خودم را مى شناسم و خواننده مقاله ام آموزگارم است ـ در حالى كه شرايط كارى محققان دانشگاهى همواره شرايط پيچيده اى است. شيوه كارى شما در نگارش با شيوه اى كه به صورت فردى داريد متفاوت است. معلمانتان در مقام خوانندگان مقاله شما عكس العملى متفاوت با آنچه در كلاس دارند خواهند داشت. تفكيك همه اين ها به معناى (1) شناخت نقش هاى اجتماعى متفاوتى است كه نويسندگان و خوانندگان براى خودشان و همديگر خلق مى كنند و هم چنين به معناى (2) شناخت دغدغه هاى مشترك ميان خوانندگان و نويسندگان است.

نويسندگان، خوانندگان و نقش هاى اجتماعى هر كدام

تصميمات شما در خصوص خود و خوانندگانتان فوق العاده پيچيده است؛ زيرا تكاليف تحقيقى كلاسى، شرايطى غير طبيعى به وجود مى آورد. اگر اين كار اولين طرح تحقيقاتى شما باشد بعيد است مبتنى بر يك نياز واقعى و مبرمى باشد كه پاسخ آن بتواند تحولاتى در جامعه ايجاد كند. همچنين بعيد است علت درخواست معلمتان براى انجام تحقيق نياز واقعى و مبرم او به پاسخ شما باشد. احتملاً انگيزه شما از نوشتن، دسترسى به هدفى كوچك تر است: يادگيرى تحقيق از طريق ايفا كردن نقش يك محقق و مجسم كردن نقش خواننده.

ايفاى نقش در فرايند يادگيرى سهم بسزايى دارد. يادگيرى هر مهارتى به سه روش ممكن است: خواندن يا استماع توضيحاتى پيرامون آن، مشاهده به كارگيرى آن توسط ديگران يا تجربه شخصى آن مهارت. هر چند روش سوم بسيار مهم است ولى مؤثرترين شيوه يادگيرى، تركيبى از هر سه روش مذكور است؛ يعنى خواندن، شنيدن و مشاهده به همراه تجربه. و از آن جا كه تحقيق فعاليتى اجتماعى است، انجام تحقيق به معناى ايفاى يك نقش اجتماعى خواهد بود.

براى انجام اين مقصود مقاله شما بايد هم براى شما و هم براى معلمتان نقش آفرينى كند. البته اين نقش ها بايد با نقش هاى كلاس درس متفاوت باشد. در كلاس درس يا معلم از شما سؤال مى پرسد و شما با پاسخ مناسب ميزان آگاهى خود را نشان مى دهيد يا اينكه شما از معلم سؤال مى كنيد تا جواب آن را بدانيد. اما درمقاله، شما بايد به نويسنده يا محقق بدل شده و معلمتان را در مقام خواننده اى قرار دهيد كه مى خواهد از يافته هاى شما آگاهى پيدا كند. در واقع، شما بايد در مقام تصور، نقش خودتان را با معلمتان عوض كنيد؛ شما به جاى معلم و او به جاى شاگرد.

نقش آفرينى

در تمام طول تحقيق خود را در جايگاه كسى تصور كنيد كه اطلاعات مهمى در اختيار دارد و ديگران به دنبال دانستن آن هستند. در اين صورت، از شما انتظار مى رود كه نقش آفرين يك كارشناس متخصص در حوزه مربوطه باشيد. مثلاً، اگر در كلاس زيست شناسى هستيد از شما انتظار مى رود تمام نكات آزمايشگاهى (از جمله خطاها و مسائل جزئى و پيش پا افتاده) را يادداشت كنيد و همانند يك محقق نتايجتان را در يك قالب كارشناسى ارائه دهيد. اگر طرح تحقيقاتى شما نوشتن زندگى نامه باشد، از شما انتظار مى رود مانند يك تاريخ نگار حرفه اى به نژاد و سابقه اجتماعى ـ اقتصادى خانواده خود اشاره كنيد. يا ممكن است از شما بخواهند نقش يك فرد مطّلعى را ايفا كنيد كه كارشناس و متخصص نيست، بلكه دانشجويى است كه در يك كلاس مقدماتى اولين مقاله تحقيقى خود را مى نويسد.

چه بسا معلم شما فيلم نامه مفصلى بيافريند:

براى مراسم جشن صدمين سال تأسيس دانشگاه، زندگى نامه خودتان را بنويسيد؛ زندگى نامه شما و دوستتان در بروشورى كه به منظور نشان دادن تعداد دانشجويان دانشگاه است و توسط انجمن فارغ التحصيلان توزيع مى شود، منتشر خواهد شد.

در اين فيلم نامه خوانندگان مقاله شما تاريخ نگاران حرفه اى نيستند، بلكه دانشجويان ناشناخته و والدين شان خواهند بود.

فرض كنيد از شما بخواهند نقش محققى را ايفا كنيد كه در مورد زهرابه هاى موجود در درياچه محلى به رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست گزارشى ارائه مى كند. در اين صورت، شما بايد براى شناختن رئيس و اينكه چگونه از گزارش شما استفاده مى كند مختصرى تحقيق كنيد. آيا پيشينه او سياسى است يا علمى و اگر علمى است كدام يك از انواع علم؟ آيا اين گزارش براى شخص او به تنهايى يا براى مجموعه هيأت رئيسه ارسال مى شود؟ آيا نياز او به اين اطلاعات براى تصميم گيرى هاى آتى است يا براى توجيه تصميماتى است كه در گذشته اتخاذ شده است؟

خلاصه اينكه، گام نخست جهت آمادگى براى انجام تحقيق، شناختن نقشتان در «صحنه اجرا»ست. چرا از شما درخواست شده است اين مقاله را بنويسيد؟ برنامه، درس يا معلمتان مى خواهند چه چيزى از اين كار ياد بگيريد؟ آيا مى خواهند شما را با روش تحقيق آشنا سازند تا بتوانيد در يك رشته علمى تحصيل كرده و حتى در آن زمينه متخصص شويد؟ يا اينكه مى خواهند به دانشجويانى كه به دنبال آموزش عمومى هستند اين فرصت داده شود كه در مورد موضوع دلخواهشان بيشتر بينديشند؟ اگر نمى دانيد سؤال كنيد.

مسأله ديگرى كه بايد روشن شود اين است كه رويكرد شما در اين مقاله چگونه مى تواند در بافت اجتماعى مورد نظر به نقش آفرينى بپردازد؟ آيا مقاله اى كه به عنوان تكليف كلاس زيست شناسى ارائه مى شود شكل يك گزارش آزمايشگاهى به خود مى گيرد يا مجموعه تصميماتى است كه كاركرد عملى دارد؟ يا اينكه فقط يك جزوه فشرده ادارى است؟ در كلاس تاريخ كه بايد مقاله اى از زندگى نامه خودتان بنويسيد نيز بايد قالب مورد نظرتان را براى نقل زندگى نامه انتخاب كنيد؛ آيا در يك قالب خودمانى و از زبان اول شخص به نقل داستان مى پردازيد يا اينكه در يك قالب رسمى و از زبان شخص ثالثى گزارش مى دهيد؟ پيش از آنكه قالب مورد نظر خود را انتخاب كنيد اقدام به نوشتن نكنيد.

نقش آفرينى براى خواننده

اگر مى خواهيد به ايفاى نقش بپردازيد بايد نقش خوانندگانتان را هم در نظر بگيريد. از آن رو كه احتمالاًنخستين خواننده مقاله شما معلمتان است، بايد او را كسى بدانيد كه مسئله تحقيقى شما را مورد توجه قرار داده و مى خواهد راه حل پيشنهادى شما را بشناسد. او ممكن است بر نقش خودش تأكيد كند ـ يعنى كارشناسى كه از شما انتظار دارد در حوزه مورد نظر آن گونه مقاله بنويسيد كه ديگران مى نويسند. ممكن است شرايط از اين هم سخت تر شود و او بخواهد نقش يك خواننده عادى را ايفا نمايد كه هيچ تخصصى در حوزه مورد نظر و شيوه هاى آن ندارد.

معلمتان بسته به نقشى كه براى خود قائل است، بر جنبه هاى مختلفى از مقاله شما تأكيد خواهد كرد. در مقام خواننده اى متخصص، به دنبال نقل قول هايى است كه به طور شايسته اى براى تحقيقات كلاسيك در باب موضوع مورد نظر سامان يافته باشد؛ در مقام يك خواننده عادى مى خواهد واژه هاى فنى با يك زبان ساده و قابل فهم ارائه شود. اگر مى خواهيد رساله اى بنويسيد كه كميته اى آن را مى خواند، مى بايست به فكر نقش ها و شيوه هاى پيچيده ترى باشيد.

اگر محققى با تجربه باشيد ميزان تفاوت خوانندگان را درك مى كنيد، ولى اگر براى اولين بار است كه مى خواهيد مقاله تحقيقى بنويسيد بايد بدانيد كه خوانندگان بر اساس كاربردهاى مختلفى كه تحقيق شما براى آن ها خواهد داشت به انتخاب نقش مى پردازند. مهم ترين اين تفاوت ها را مى توان در ميان اين سه گروه يافت: كسانى كه به منظور سرگرمى مطالعه مى كنند، كسانى كه به دنبال يك راه حل عملى براى مشكلات خويش اند و كسانى كه فقط جوياى علم و دانش ناب اند.

براى اينكه تفاوت هاى مذكور و ميزان تأثير آن بر تحقيق تان را درك كنيد، به اين سه گفت و گو در مورد بالن، كشتى هوايى، زپلين [كشتى هوايى آلمان ها در جنگ جهانى اول] و بالن هاى كوچك [تبليغاتى] توجه كنيد.

سرگرمى: اين گفت و گو توسط كسانى انجام مى شود كه به منظور سرگرمى درباره زپلين سخن مى گويند. براى وارد شدن به گفت و گوى ايشان بايد به موضوع مورد بحث علاقه نشان دهيد و اطلاعات و داستان هاى جديدى براى گفتن داشته باشيد ـ مثلاً نامه اى از آنكل اوتو نقل كنيد كه در آن جا به توصيف سفر هوايى اش با اولين زپلين بر فراز اقيانوس اطلس مى پردازد. آنچه در اين جا مهم است اينكه عده اى دوست دارند در مورد زپلين سخن بگويند و احيانا كمى به اندوخته هاى شخصى خود بيافزايند و ساعات سرگرم كننده اى با يكديگر سپرى كنند. گفت و گوى شما مى تواند از نوع مقالاتى باشد كه در كلاس انشاء نوشته مى شود و انتظار مى رود شما به صورت شفاف و احياناً حكايت گونه سخن بگوييد و چه بسا به پاسخ هاى خودتان به موضوع جانبدارانه تر بپردازيد تا اينكه صرفا يك تحليل بى طرفانه ارائه دهيد. چون وظيفه شما اين است كه ديگران را در احساسات و علايق خود سهيم نموده و مطالب جالبى را كه از آن بى خبرند برايشان بازگو نماييد، به مطالعه اسناد و مداركى خواهيد پرداخت كه به دنبال حكايات شيرين و اطلاعات عجيب و غريب و مانند آن ها است.

فايده عملى: حال گفت و گويى ديگر را تصور كنيد. اين گفت و گو در روابط عمومى شركت جيگانتو اى.ان.سى انجام مى گيرد. مسئولان روابط عمومى مى خواهند براى تبليغ شركت جيگانتو از يك بالن كوچك استفاده كنند، ولى از قيمت آن و ميزان تأثير تبليغى آن اطلاعى ندارند. آن ها براى پى بردن به اين مطلب شما را استخدام مى كنند. براى كاميابى در اين گفت و گو بايد توجه داشته باشيد كه در اين جا موارد مهم ترى از ارضاى حس كنجكاوى وجود دارد. شما بايد خواسته مسئولان روابط عمومى را با ارائه يك پاسخ عملى و محققانه برآورده كنيد: اگر آن ها بالن كوچكى اجاره كنند آيا فروش محصولات جيگانتو افزايش مى يابد؟ وقتى معلمتان به عنوان تكليف درسى يك فيلم نامه واقعى براى شما ترسيم مى كند مى توانيد سراغ مخاطبانى از اين نوع برويد و براى آن ها مقاله بنويسيد ـ كسانى كه مى خواهند با استفاده از تحقيق شما مشكلات عملى، عينى و واقعى خود را حل كنند. اگر بدانيد اين خوانندگان با پاسخ هاى شما چگونه برخورد مى كنند، در آن صورت خواهيد دانست كه به دنبال چه اطلاعاتى بايد برويد و وقت خود را بيهوده هدر ندهيد ـ بعيد است شركت جيگانتو تمايلى براى دانستن مطالبى در مورد اختراع اولين كشتى هوايى داشته باشد و يا بخواهد در مورد معادلاتى كه ثبات آيروديناميكى آن را بررسى مى كند، اطلاعاتى كسب كند.

كسب دانش: نهايتاً تصور كنيد كه در دانشگاه شما بخشى به نام كشتى هاى هوايى باشد، همان گونه كه بخش هايى نظير زبان انگليسى يا شيمى وجود دارد. در اين دانشكده مطالبى در مورد بالن هاى كوچك، بالن هاى معمولى و زپلين تدريس مى شود و درباره آن ها تحقيقاتى صورت مى گيرد. دانشكده با منتشر كردن اين تحقيقات، در گفت و گوهاى بين المللى شركت مى نمايد. در اين گفت و گو صدها و شايد هزاران محقق شركت مى كنند كه برخى يكديگر را مى شناسند و برخى هرگز ديگرى را نديده اند ولى در عين حال، همگى كتاب ها و نشريات يكسانى را مطالعه مى كنند. (هر چند با اين كار سرگرم مى شوند ولى) هدف آن ها سرگمى نيست و (هر چند بدشان نمى آيد به شركت هايى مانند جيگانتو در ازاى دريافت پول مشاوره بدهند ولى) هدف آن ها كمك به بهبود و رشد برخى افراد و شركت ها نيست. هدف آن ها ايجاد پرسش و دريافت پاسخ هاى مناسب درباره كشتى هاى هوايى، تاريخچه نتايج اجتماعى، كتب و نظريات مربوط به آن هاست. آن ها ارزش كار را در آن نمى بينند كه چقدر ديگران را سرگرم مى كند يا اينكه چقدر به درد ديگران مى خورد، بلكه ارزش آن را در اين مى بينند كه چقدر در مورد بالن هاى كوچك اطلاعات و دانش كسب مى كنند و چقدر به واقعيت نزديك مى شوند.

در نتيجه، دغدغه اصلى محققان امور هوايى كيفيت عقلانى گفت و گويشان است: آن ها از همديگر انتظار دارند كه واقع بين، بسيار منطقى و وفادار به دليل و مدرك باشند و تمام جوانب هر مسئله اى را ببينند بى آنكه به سرانجام تحقيق يا زمان آن توجهى كنند. آن ها دوست دارند كانون گفت و گوهايشان مسائل پيچيده، غامض، غير قطعى و معماگونه اى باشد كه آن ها را حل كنند. آن ها در نهايت براى انجام تحقيقاتشان بر تحقيقات يكديگر تكيه مى كنند ولى هر مطلبى را پيش از توصيف و گزارش آن مى آزمايند؛ زيرا براى آن ها دست يابى به واقعيت اشيا ارزش كليدى دارد و اين را نيز مى دانند كه حقيقت همواره نسبى است؛2 يعنى هم محدود و ناقص است و هم خالى از تعصب و جانبدارى نيست. آن ها مى دانند كه هر حقيقتى را كه بيان كنند، ديگران در اين گفت و گوها آن را مورد ترديد قرار داده و مى آزمايند، نه براى اينكه مطلبى مورد اختلاف و بحث برانگيز است (هر چند ممكن است باشد) يا حتى ناخوشايند است (كه ممكن است اين گونه هم باشد)، بلكه به خاطر اينكه به واقعيت موجود در بالن هاى كوچك هر چه بيشتر نزديك شوند.

چنين خوانندگانى به هر مطلب جديدى كه شما بگوييد علاقه نشان مى دهند، ولى مى خواهند بدانند اطلاعات جديد شما چگونه است و چه تأثيرى بر دانسته هاى قبلى شان در مورد بالن هاى كوچك مى گذارد. آن ها علاقه ويژه اى مبذول خواهند داشت اگر بتوانيد آن ها را متقاعد نماييد كه برخى از معلوماتشان ناصحيح است: اغلب مردم گمان مى كنند كه كشتى هوايى ريشه در اروپاى قرن هجدهم دارد ولى تصويرى كه بر ديوارى در آمريكاى مركزى پيدا كردم حاكى از آن است كه احتمالاً قدمت بالن هواى گرم به چهار قرن پيش از آن برمى گردد.

هنگامى كه شما تحقيقى را براى گروهى از محققان گزارش مى كنيد وارد اين نوع از گفت و گو مى شويد: مهم نيست كه روش شما زيباست (هر چند اگر چنين باشد اثرتان را بيشتر تحسين مى كنم)، نقل حكايات سرگرم كننده اهميتى ندارد (هر چند اگر اين حكايت مرا در درك بهتر نظرات شما كمك كند، از خواندنش استقبال مى كنم)، اهميتى ندارد كه دانسته هاى شما به غناى علمى من بيفزايد (هر چند در اين صورت خشنود خواهم شد). فقط مطالبى را بگو كه من نمى دانم تا بتوانم درك بهترى از علم خويش داشته باشم.

هر سه اين خوانندگان به كشتى هوايى علاقه مند هستند، هر چند ميزان علاقه هر يك متفاوت است، از اين رو، آن ها از تحقيق شما انتظار حل مشكلات متفاوتى دارند: سرگرمى، كمك به حل برخى مشكلات موجود يا صرفاً كمك به درك بهتر اشيا.

اگر اين اولين اقدام شما براى تحقيق است مى بايست به آنچه در فيلم نامه شما مهم است پى ببريد. اگر بدان علم نداريد سؤال كنيد؛ زيرا اين شرايط شما را به راه هاى مختلف تحقيق سوق مى دهد.

البته ممكن است در روند تحقيق تان مسائلى را كشف كنيد كه در تصميم گيرى هايتان تغييراتى ايجاد نمايد؛ مثلاً، وقتى حكايات سرگرم كننده اى در مورد روند تكاملى زپلين جمع آورى مى كنيد متوجه شويد كه تاريخچه آن نادرست است. در اين صورت، آنچه تا كنون به دست آورده ايد، محصول تلاش هاى بى هدفى خواهد بود كه هيچ ثمرى براى شما ـ و خوانندگان تان ـ در بر نداشته است.

خوانندگان و مسائل مشترك آن ها

خوانندگان و نويسندگان بسته به اهميت مطالب، نقش هاى اجتماعى متفاوتى ايفا مى كنند، ولى وراى اين نقش هاى متفاوت دغدغه هاى مشتركى ميان همه خوانندگان و مسائل مشتركى نيز ميان همه نويسندگان وجود دارد.

خوانندگان و ميزان آشنايى شما با ايشان

همه خوانندگان يك علاقه مشترك دارند: آن ها مى خواهند گزارش هايى را بخوانند كه در حد امكان ساده و قابل فهم باشد. آن ها با اينكه دقت و ظرافت را ارج مى نهند ولى اولين خواسته آن ها اين است كه نكته اصلى گزارش و روندى كه براى رسيدن به آن طى كرده ايد، برايشان قابل فهم باشد. فرايند نگارش مقاله مسيرى براى رسيدن به مقصد است، از اين رو، تصور اينكه خوانندگان به لطف راهنمايى شماست كه در اين مسافرت شركت مى كنند خالى از فايده نخواهد بود. آن ها مى خواهند با تكيه بر مقدمه شما قدم اول را درست بردارند و بدانند به كجا مى روند و چرا شما ايشان را بدان جا مى بريد، در اين سفر به چه پرسشى پاسخ مى دهيد و كدام مشكل علمى يا عملى را برطرف مى كنيد.

خوانندگان اين را هم مى خواهند بدانند كه اين تحقيق ونتايج حاصله از آن چه تحولى در انديشه و باورشان ايجاد مى كند: آن ها ارزش و اعتبار گزارش شما را اين گونه ارزيابى مى كنند. آيا راه حلى كه در اين مقاله ارائه مى كنيد گره اى از مشكلات خوانندگان حل مى كند يا اينكه اصلاً آن را قبول ندارند و حتى حاضر نيستند در وهله نخست بدان گوش فرا دهند؟

همه خوانندگان علايق و تصورات پيشين خود را در يك مقاله تحقيقى داخل مى كنند. بنابراين، پيش از نوشتن بايد موضع خود و خوانندگان را نسبت به پرسش ها و مسائلى كه در صدد پاسخ و يافتن راه حل براى آن هستيد بشناسيد. اگر پرسش مطرح شده بحث روز جامعه باشد، اغلب خوانندگان پيش از آنكه بخواهيد بدان بپردازيد بدان توجه خواهند كرد. در اين صورت، مى توانيد بر موضع گيرى ايشان نسبت به پاسخ هايتان تكيه كنيد؛ اگر اين پاسخ را از قبل مى دانستند، شما داريد وقت شان را تلف مى كنيد؛ اگر آن ها به پاسخى نادرست و يا بر اساس دلايل نادرست به پاسخ صحيحى باور داشته باشند، شما بايد ابتدا ايشان را به اشتباه شان واقف كرده و سپس با دلايل صحيح متقاعدشان كنيد كه پاسخ شما صحيح است ـ كارى است بس دشوار.. اگر هيچ پاسخى نداشته باشند بخت با شما يار است، فقط كافى است متقاعدشان كنيد كه پاسخى مناسب برايشان داريد؛ با جان و دل قبول مى كنند.

اما اگر پرسش شما بحث روز نباشد، كارتان مشكل تر خواهد بود؛ زيرا اغلب خوانندگان هيچ اطلاعى از پرسش و مشكلى كه مطرح كرده ايد ندارند. در اين صورت، ابتدا بايد متقاعدشان نماييد كه پرسش مطرح شده پرسش بجايى است.

برخى از خوانندگان در هر صورت علاقه اى به پرسش شما ندارند، ازاين رو، هيچ توجهى به پاسخ شما نمى كنند. متقاعد كردن ايشان براى توجه به پرسش شما مشكل تر است از متقاعد كردنشان براى پذيرش پاسختان.

برخى از خوانندگان با روى باز با مسئله شما برخورد مى كنند؛ چرا كه مى بينند راه حل آن براى درك بهتر مسائل خودشان به آن ها كمك مى كند. در اين صورت بخت با شما يار است.

برخى ديگر پرسش و پاسختان را رد مى كنند؛ زيرا پذيرش آن مساوى است با پشت پا زدن به باورهاى ديرينشان. فقط در صورتى مى توان تصورات آن ها را عوض كرد كه دلايل خوب و محكمى داشته باشيد.

درنهايت، برخى از خوانندگان آن قدر به باورهايشان ايمان دارند كه هيچ چيز نمى تواند تغييرى در آن ها ايجاد كند. اينان تنها گروهى هستند كه بايد از ايشان چشم پوشى نمود.

خوانندگان و خواسته هاى شما از آنان

براى شناخت خوانندگان بايد موضع آن ها را شناخت. اين شما هستيد كه بايد آن ها را به هر جايى كه مى خواهيد ببريد و پس از رسيدن بدان جا تعيين كنيد كه چه كارى بكنند. موضع ايشان ممكن است يكى از موارد زير يا همه آن موارد باشد:

پذيرش دانش جديد: اگر فقط دانش و معلومات جديدى براى خوانندگان ارائه كنيد بايد فرض كنيد كه آن ها از قبل به موضوع تان علاقه مند بوده اند يا اينكه متقاعدشان كنيد كه به نفع آن هاست كه آن را بپذيرند. اگر آن ها از قبل علاقه داشته باشند، حداقل خواسته آن ها اين خواهد بود كه اطلاعاتى در اختيارشان قرار دهيد، البته اين خيلى جالب نخواهد بود و به ندرت مى توان چنين مواردى يافت.

گاهى اوقات محقق مى گويد: اطلاعاتى به دست آورده ام كه اميدوارم به درد ديگران بخورد. خوانندگان علاقه مند سپاسگزار خواهند بود ولى اگر محقق بتواند سؤالات جديدترى را برايشان مطرح كند و بالاتر اينكه اگر اطلاعات جديد طرز تلقّى گذشته شان را به چالش بكشد، علاقه مندتر خواهند شد. اگر در مورد صنعت نساجى قرن نوزدهم تبت اطلاعاتى به دست بياوريد كه براى خوانندگان تازگى دارد، همين مقدار كفايت مى كند. ولى اگر بتوانيد با تلاش و تفكر بيشتر نگرش آن ها را به تبت، صنعت نساجى و حتى قرن نوزدهم تغيير دهيد كار ارزنده ترى انجام خواهيد داد؛ يعنى سؤالاتى را بيابيد كه مورد علاقه خوانندگان باشد و بتوانيد با اطلاعات جديدتان آن ها را پاسخ دهيد.

در دنياى تجارت و بازرگانى مرسوم است كه يك استاد راهنما محققان را فقط به جمع آورى و گزارش اطلاعات راهنمايى كند. با اين حال، او معمولاً اين اطلاعات را براى حل مسائل علمى خويش مى خواهد. در واقع، يك تقسيم كار در اينجا وجود دارد: شما اطلاعات مورد نياز را جمع آورى مى كنيد تا من بتوانم مسائل علمى ام را با آن حل كنم.

تغيير باورها: آنچه شما از اغلب خوانندگانتان (و خودتان) مى خواهيد فقط كسب اطلاعات جديد نيست، بلكه تغيير باورهاى عميق شان است. هر چه عمق باورها بيشتر باشد، تغيير آن ها به زمان بيشترى نياز دارد. به عنوان مثال، متقاعد كردن اكثر افراد در مورد وجود دقيقاً 202 شبه سياره در شعاع يك مايل زمان زيادى نمى برد؛ زيرا اين امر براى افراد معدودى اهميت دارد. ولى اگر بتوان متقاعد شد كه اين 202 شبه سياره بقاياى سياره اى است كه زمانى بين زمين و مريخ وجود داشته و در جريان يك جنگ هسته اى منفجر شده است، در اين صورت مى بايست بسيارى از باورهايمان را در مورد اغلب مسائل مهم تغيير دهيم كه حد اقل آن تعداد دقيق شبه سياره هاست. براى ارائه هر مطلبى مى بايست تأثير آن را بر شاكله كلى باورها و شناخت خواننده در نظر بگيريد. براى تأثير گذارى بيشتر بايد مطالبتان مهم تر و تلاشتان براى متقاعد نمودن خواننده بيشتر باشد.

با اين همه، جاى بسى تأسف است كه حتى براى محققان با تجربه مشكل است ارزيابى كنند كه يافته هايشان چقدر مى تواند تغيير در باورهاى خوانندگان ايجاد كند. حتى پس از فهميدن اين مطلب، غالباً سعى مى كنند توضيح دهند كه چرا خوانندگان شان بايد تغيير نمايند.

نكته مهم: اگر محققى تازه كار هستيد نبايد از خودتان انتظار بسيار بالايى داشته باشيد.

در ابتداى كار نبايد نگران اين مطلب باشيد كه آيا نتايج تحقيق تان براى ديگران تازگى خواهد داشت و آيا تغييرى در ذهنيت شان ايجاد خواهد كرد يا خير. دغدغه اوليه شما بايد اين باشد كه كارتان براى خودتان مهم باشد. اگر سؤالى بيابيد كه دغدغه شخصى شما باشد، بدانيد كه به موفقيت بزرگى نائل گشته ايد. و اگر پاسخى بيابيد كه نگرش شما به اشيا را تغيير مى دهد بدانيد كه به موفقيت بزرگ ترى نائل گشته ايد ـ شما مطالب جديدى كشف كرده ايد كه باورهاى محكم را تغيير مى دهد.

اما اگر محقق با تجربه اى باشيد بايد گام بعدى را برداريد. خوانندگانتان از شما انتظار دارند مسئله را مطرح كنيد كه فقط مشكل خودتان نباشد، بلكه مشكل آن ها نيز باشد؛ مشكلى كه راه حل آن طرز فكر آن ها را تغيير دهد (اين مطلب را در بخش بعدى بيشتر توضيح خواهم داد.)

اقدام عملى: گاهى محققان، خوانندگان را به اقدام عملى فرا مى خوانند؛ زيرا معتقدند راه حل هايشان مى تواند مشكلات عملى، عينى و واقعى خوانندگان را مرتفع سازد. بعضى اوقات اين كار آسان است ـ يك شيمى دان موفق به كشف فرمول بنزين غير آلاينده [بدون سرب] مى شود از اين رو، تلاش مى كند شركت هاى نفتى را ترغيب به استفاده از اين فرمول نمايد.

اغلب اوقات نتايج حاصل از تحقيق شما ناظر به يك عمل خاص نمى شود، بلكه فقط حاكى از استنباطى است كه تنها مى تواند شناخت خوانندگان را تغيير دهد. با اين وجود، در دنياى علم و تحقيق همين مقدار هم دستاورد كمى نيست. ارزش يك تحقيق دانشگاهى فارغ از اين كه باورهاى جديد حاصل از آن فايده عملى داشته باشد بستگى دارد به اين كه چقدر مى تواند باور افراد را تغيير دهد.

به خاطر داشته باشيد كه تقريبا هر محقق دانشگاهى با برآوردن خواسته هاى خويش شروع به كار مى كند نه برآوردن خواسته هاى خوانندگانش. هم چنين بدانيد كه حتى اغلب محققان با تجربه در همان ابتداى كار نمى توانند خواسته ها و پاسخ هاى خوانندگان را برآورده كنند. شايد غير منطقى به نظر آيد، ولى اغلب آن ها پس از نوشتن پيش نويس اوليه گزارش خود ارزش يافته هايشان را براى ديگران كاملاً درك مى كنند. بنابراين، توصيه دلگرم كننده ديگر به كسانى كه براى اولين بار مقاله تحقيقى مى نويسند اين است: هنگامى كه با علايق شخصى خودتان شروع به نوشتن مى كنيد ممكن است ندانيد كه از خوانندگان و حتى خودتان چه مى خواهيد.

تنها وقتى به اين مطلب واقف مى شويد كه براى سؤالاتى كه مى خواهيد طرح كنيد و خوانندگان را متوجه آن ها نمايد پاسخ هاى مناسبى بيابيد. در اين صورت، بهترين خواننده مقاله تان احتمالاً خود شما خواهيد بود.

نويسندگان و مسائل مشترك آن ها

همان گونه كه خوانندگان دغدغه هاى مشتركى دارند، نويسندگان هم با مشكلات مشابهى روبه رو هستند. مهم ترين مشكل فراروى مبتديان اختلاف حاصل از تجربه است. نويسندگان با تجربه و متخصص مسائل را در ذهن خود ملكه كرده اند؛ به گونه اى كه كارهايى را كه پيش از اين با كندى و تأمّل انجام مى دادند اكنون با سرعت و عادت انجام مى دهند. نويسندگان با تجربه با شمّ بالايى كه دارند كارشان را بر اساس انتظارات خوانندگان شروع كرده و از همان آغاز شاكله نهايى مقاله شان را پى ريزى مى كنند. نويسندگان كم تجربه تر بايد تمركز بيشترى روى مسائل و مشكلاتشان داشته باشند و تلاش بيشترى كنند. از اين رو، فراگيرى روشى كه بتوان با تلاش كمتر تحقيقات بيشترى را نوشت از اولويت نخست برخوردار است. هدف از نگارش كتاب نيز همين است: ارائه سرمشق، فهرست و توصيه هايى كه شما را در ارزيابى پيشرفت طرح هايتان كمك كند و از همه مهم تر اينكه نشان دهد چگونه مانند يك نويسنده فكر كنيد و بنويسيد. به عبارت خلاصه تر اينكه، آنچه را نويسندگان با تجربه از روى ملكه انجام مى دهند آشكار مى سازد.

هر كسى در ابتداى كار بى تجربه و مبتدى است و اغلب افراد وقتى موضوع جديدى را كه نسبت به آن اعتماد به نفس كافى ندارند آغاز مى كنند احساس مى كنند مبتدى هستند. ما سه نويسنده اين كتاب نيز در آغاز كار چنين احساسى داشتيم و نامطمئن و پريشان خاطر بوديم. ما اين تجربه و احساس را در دوران مدرسه و پس از آن در دانشگاه و دوره هاى بالاتر نيز داشتيم و الان هم چنين احساس داريم. تقريباً هر گاه مى خواهيم طرحى را كه مستلزم تحقيقات واقعاً جديدى است شروع كنيم همين احساس به ما دست مى دهد.

هر چه مهارت و تجربه خود را افزايش دهيد نگرانى هايتان كمتر خواهد شد. تجربه چاره كار است. چرا با فراگيرى روش تحقيق نمى توانيد تمام اين نگرانى ها را برطرف كنيد؟ واقعيت اين است كه يادگيرى روش تحقيق با فراگرفتن موتور سوارى فرق دارد. موتور سوارى مهارتى است كه در هر شرايط جديدى تكرار پذير است. انجام تحقيق هر چند مستلزم مهارت هاى تكرارپذير است، ولى مشكل اين جاست كه موضوعات و حوزه هاى تحقيق بى نهايت متنوع و متفاوت است و روش ارائه مطالب در يك حوزه نسبت به حوزه ديگر فرق مى كند و هر طرح جديدى مشكلات خاص خودش را دارد. تفاوت يك فرد با تجربه و متخصص با يك فرد مبتدى در اين است كه فرد با تجربه در كنترل مهارت هاى تكرارپذير موفق تر است و امور غير قابل پيش بينى را بهتر از ديگران پيش بينى كرده و با آن ها كنار مى آيد.

چگونه مى توان از احساس شكست جلوگيرى كرد؟

اولاً، بايد امور غير قابل پيش بينى را كه ناگزير از تجربه آن هستيد بشناسيد. اين همان هدفى است كه شما از خواندن سريع و اوليه اين كتاب داريد.

ثانياً، در طول كار با نوشتن درباره موضوع بايد در آن مورد متبحر شويد. فقط به نسخه بردارى از منابع و خط كشيدن زير لغات اكتفا نكنيد. نقل قول ها، نقدها و خلاصه ها را يادداشت كنيد. در طول تحقيق هر چه بيشتر بنويسيد با اعتماد به نفس بيشترى مى توانيد با اولين طرح دلهره آور خويش روبه رو شويد.

ثالثاً، بايد پيچدگى هاى كارتان را كنترل نماييد. تمام بخش هاى طرح تحقيقى بر بخش هاى ديگر تأثير مى گذارد، از اين رو، هر آنچه كه در بخش هاى مختلف مى آموزيد بايد مورد استفاده قرار دهيد تا بتوانيد اين مجموعه پيچيده كارى را به گام ها و مراحل قابل كنترلى تقسيم كنيد. برداشتن گام هاى نخست براى يافتن موضوع و تنظيم سؤال هاى خوب، به هنگام نوشتن پيش نويس و بازبينى آن بسيار مؤثر خواهد بود. اگر تصوير روشنى از طرح پيش نويس و بازبينى آن داشته باشيد بهتر مى توانيد به دنبال موضوع گشته و مسائل را تنظيم كنيد. در صورتى مى توانيد توجه لازم را در هر مرحله مبذول داريد كه مراحل مختلف كار را شناسايى نماييد؛ نحوه تنظيم مراحل مختلف، زمان مناسب براى تأكيد بر هر مرحله، زمان ارزيابى مراحل گذشته، نحوه مرور برنامه ها، حتى زمان تغيير هر كدام.

رابعاً، به معلم خود اعتماد داشته باشيد و بدانيد كه او تلاش هاى شما را درك مى كند. معلمان خوب موفقيت شما را مى خواهند و شما مى توانيد به كمك آن ها اميدوار باشيد.

مهم تر از همه آنكه دليل اصلى مشكلات را بيابيد. در تلاش هاى شما نبايد نشانى از نقطه ضعف باشد. براى غلبه بر مشكلاتى كه همه نويسندگان مبتدى با آن مواجه مى شوند، كار خود را با دقت انجام بدهيد و همان كارى را بكنيد كه هر محقق موفقى انجام مى دهد: پافشارى.

 

 

منبع : http://pajohesh.nashriyat.ir

 

 

 

 

يک انشا در مورد از کتاب ا ز نگاه نويسنده - خبر روز

يک انشا در مورد از کتاب ا ز نگاه نويسنده. انتشار «84 بازی» و «73 فعالیت». «84 بازی برای درک عمیق‌تر ریاضی، علوم، زبان‌آموزی و برنامه‌ریزی» و «73 فعالیت برای ...

انشا از نگاه نویسنده کتاب - خبر روز

انشا در مورد دهه فجر: هر ساله در طول دهه فجر مراسم و یادبودهای زیادی توسط طرفداران نظام .... یک نویسنده خواستار برگزاری دوره‌های آشنایی با کتاب برای کتابداران شد.

باید یک انشا درباره کتاب از نگاه نویسنده یا خواننده بنویسم ...

Apr 19, 2016 - باید یک انشا درباره کتاب از نگاه نویسنده یا خواننده بنویسم. ... نویسنده که معلومه همش تعریف می کنه از کتابش بقول معروف معروف هیشکی نمیگه دوغ ...

يک انشا در مورد کتاب از نظر خواننده - davi

یک انشا در مورد کتاب از دیدگاه خواننده بنویسید - خبر ایرونی ... باید یک انشا درباره کتاب از نگاه نویسنده یا خواننده بنویسم ... www.afsaran.ir/payamak/1555350.

یک انشا در مورد از کتاب ا ز نگاه نویسنده - 1

Oct 25, 2014 - یک انشا در مورد از کتاب ا ز نگاه نویسنده - خبر ایرونی iruni.ir/search/?...یک+انشا...مورد+از+کتاب+ا+ز+نگاه+... Translate this page شماره 63 ماهنامه ...

انشا در مورد کتاب

موضوع انشا: درباره‌ی کتاب و کتاب‌خوانی هر چه می‌دانید بنویسید. .... در اصطلاح ادبیات انشاء عبارت از نگارش جملات و عباراتی است که افکار نویسنده را به ... گل کردن لبخندهای همکلاسی در یک نگاه ساده حتی یادمان رفت ترس از معلم، حل تمرین، پای تخته آن ...

یک انشا در مورد از کتاب ا ز نگاه نویسنده - خبر ایرونی

شماره 63 ماهنامه «انشا و نویسندگی» (ماهنامه آموزشی، پژوهشی، خبری، اطلاع‌رسانی و تحلیلی) منتشر شد. به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا، در این شماره در بخش ...

انشا در مورد کتاب در نگاه یک نویسنده - خبر ایرونی

مهری سادات صفوی: عزیز نسین برای بسیاری از ایرانیانی که به ادبیات و کتاب علاقه دارند، نامی آشناست. نويسنده ای اهل کشور ترکیه که زبان طنز را برای روایت داستان ...

انشا در مورد کتاب از نگاه نویسنده - مجله خبری موریکس

انشا در مورد کتاب از نگاه نویسنده ... مترجم رمان «اگنس» پتر اشتام اضافه کرد: این نويسنده چند سال پیش نیز یک بار دیگر به ایران آمده بود و الان که من با او صحبت ...

انشا در مورد کتاب از نگاه خواننده - مجله خبری موریکس

انشا در مورد کتاب از نگاه خواننده. ضرغامی: کتاب آینده پژوهی یک اطلس جمع‌وجور در اختیار خواننده قرار می‌دهد ... پیشنهاد یک کارگردان سینما برای نمایشگاه کتاب ... این نویسنده پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و کتاب ایسنا درباره کتاب‌های خود ...

 
انشا درباره قطره بارانی که از ابری چکیده ایددانلود با لینک مستقیم ..... نامه یا دست کم یک سَنَد از نویسنده ای به شمار آورد که مدام و بی تردید با این نگاه زیسته است:

نويسندگي چيست؟ نويسنده كيست؟ - راسخون

سوء تغذیه بیماری جدی و خطرناکی است که در آن بدن دچار کمبود مواد مغذی مورد نیاز می‌شود. ... كه آن چه در نويسندگي مهم، مي‌نمايد، نخست نگارش نو و آنگاه ديدگاه يا نگاه نو است؛ زيرا ... مؤلف كتاب‌هاي تاريخ، جغرافيا، فيزيك و شيمي را هم نويسنده نمي‌خوانند. ... بسا كسي كه فقط يك كتاب يا مقاله نوشته باشد و همان نشان دهد كه او نويسنده است و كسي ...

تاثیر نویسنده بر کتاب های معنوی

Jump to روند دریافت دانش و نوشتن کتابی در مورد معنویت که یک ...‎ - خواننده ی معمولی صرفا کتاب را ... تصویر آن نویسنده نگاه کنند.

مشکین - انشا درباره دید نویسنده به کتاب

انشا درباره رودخانه / انشا درمورد رودخانه انشا با موضوع رودخانه انشا در مورد رودخانه انشا باموضوع رودخانه اشا درباره گذر رودخانه در کنار یک کوهستان زیبا رودخانه ای وجود .

يک انشا در مورد از کتاب ا ز نگاه نويسنده | دانلود آهنگ جدید

نویسنده: مدیر ... دانلود آهنگ مجید اخشابی به نام کوچ · جزییات خودسوزی یک ایرانی در استرالیا + کلیپ · جزییات سقوط جنگنده F7 در نائین · دانلود آهنگ جدید حامد پهلان و ...

آیات شیطانی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


Persian Wikipedia
این کتاب جنجال‌برانگیز، برای نویسنده‌اش، جایزه وایت‌برد را به ارمغان آورد. ... سید روح‌الله خمینی با صدور فتوایی حکم مرگ رشدی نویسنده این کتاب را صادر کرد. ... در یک استحالهٔ معجزه‌آسا، جبرئیل فرشته واقعاً هویت جبرئیل (برترین فرشته مقرب ... صلاح‌الدین نیز که نه‌تنها مورد بخشایش جبرئیل قرارگرفته، بلکه با پدر و نیز هویت ...

انشا در مورد کتاب در نگاه یک نویسنده

انشا در مورد کتاب در نگاه یک نویسنده. شما با «برگ اضافی» بدون هیچ هزینه‌ای سفر کنید. شما با «برگ اضافی» بدون هیچ هزینه‌ای سفر کنیدسفر بی‌هزینه با کتاب ...

انشا از نگاه ناشر درباره کتاب

یادداشت‌نویسی مطبوعاتی در «انشا و نویسندگی» شماره شصت و یک ماهنامه «انشا و ... یکی از کتابهای مجموعه «شعر زمان ما» در انتظار اقدام ناشر شیراز- نویسنده و پژوهشگر ...

برای یونا لرر نویسنده کتاب تصمیم گیری- آیا مغز، فریب ...

کتاب تصمیم گیری نوشته یونا لرر - آیا مغز فریب خورده یک احساس است ... در ادامه‌ی آن سبک،‌این بار می‌خواهم کمی در مورد حاشیه های مربوط به کتاب تصمیم گیری نوشته یونا لرر برایتان ... به قول مرحوم ایوبی که در زنگ انشا به خاطراتم از او اشاره کردم:.

انشا درباره کتاب از ديدگاه يك - Blogs Top

نتایج جستجو برای: انشا درباره کتاب از ديدگاه يك ... Aug 31, 2013 - یکی از نویسندگان در خاطره های هفتاد ساله اش از باور مردم شهر خود، قزوین، دربارهً سیزده بدرمی ...

تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند 1396 ساعت: 21:17
برچسب ها : , , , , , , ,

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی